Welkom in de Herfst komt er aan!


In onze Vier Seizoenen workshops is het weer tijd voor de Herfstworkshop.


We hebben twee data gepland staan voor deze workshop:


-vrijdagavond 13-10-2023 vanaf 17.30


-zaterdagmiddag 14-10-2023 vanaf 16.00 uur


Locatie: Golden Tree, Vergerweg 75, 7525PI Enschede

Primair onderwijs, rust voor in de klas



Kinderen staan uitermate open om over zichzelf te leren.
Hoe je met boosheid om kan gaan, waar verdriet voor is en hoe samenwerken werkt.

Wat concentratie is en hoe je zelf rustig wordt.

Hieronder deel ik 9 oefeningen om in de klas hierover kennis met de kinderen te delen.

1. Ademhaling in de buik:brengt ontspanning en rust.
Deze oefening kan je liggend, zittend of staand doen. Leg de linkerhand op de buik, de ander erover of ernaast. Adem naar de hand toe. (Aan kinderen niet teveel de ademhaling benoemen. Dan gaan ze te extreem ademen). Een correcte richtlijn (die je dus niet noemt, maar die je als begeleider zeker moet weten): als je inademt gaat de buik op, als je uitademt gaat de buik neer.
Dit is voor sommige kinderen erg moeilijk. Vaak ademen kinderen in de borst, in plaats van de ruimte in de buik te gebruiken. Dan zijn ze heel waakzaam en alert. Als de ademhaling naar de buik zakt word je rustiger.
Deze oefening is in een groep of individueel te begeleiden.

Een mooi vervolg is de vierkant ademhaling, die brengt concentratie en rust in het hoofd. (zie oefening 8)


2.Kijken: brengt concentratie.
Deze oefening leert kinderen wat concentratie is, het begrip krijgt hierdoor betekenis.
En er staat een beloning tegenover in je eigen hoofd.
Kijk naar het puntje in de O. Blijf kijken naar het puntje in de O. Houd vol. .... Sluit je ogen en kijk met gesloten ogen naar het puntje in de O.... Niet zeggen wat je ziet! Wie heeft het niet gezien? Voor hen doen we het allemaal nog een keer. Ogen open, kijk naar het puntje in de O....
Wat zie je?

Het leuke is dat deze oefening makkelijk herhaald kan worden omdat het effect van wat je ziet elke keer weer even anders is door afstand en licht omstandigheden.
Minimaal A5 formaat en zwart-wit geeft het beste resultaat.

3. Visualisatie: maakt je eigen plek stevig. Staand of zittend uit te voeren.
Stel je voor dat je spikes aan je voeten hebt, of dat er wortels uit je voeten de grond in groeien. De aarde draagt je en geeft je te eten.(Hier neem je even de tijd voor.)
Stel je voor dat een prachtige regenboog douche door en om je heen jou schoon spoelt. De lucht is helder en je wordt helemaal fris en schoon.(Hier neem je even de tijd voor.) Nu kan je weer fris verder, en dat verdergaan is vlakbij je, kijk maar naar waar je voeten nu zijn.
Deze visualisatie komt uit de Inca traditie.

4. Aanraken:verbetert de samenwerking. Oefening van Marijke Sluiter.
Werk in tweetallen, kies iemand waarmee je nog niet eerder was. Schrijf een letter of maak een tekening bij de ander op de rug. Geraden? Wissel als het belletje klingelt.
Simpele zachte aanraking spelletjes hebben tot gevolg dat schoppen en slaan vermindert.

Een vervolg hierop is een eenvoudige Do-Inn oefening, regendruppeltjes op het hoofd, met losse vingers. Het weerbericht op elkaars rug uitbeelden, droog, regen, zon, sneeuw.
Maak een lemniscaat beweging (omgevallen 8) over de schouderbladen.
Laat de kinderen met iemand werken waar ze nog niet eerder mee waren, doe als leerkracht ook mee. Succes gegarandeerd.

het tekenen van het weerbericht.onderwijs maak je samen

5. Kleuren: brengt concentratie en verlaagd reactief gedrag. Kleur een mandala van buiten naar binnen. Dit brengt het kind (ook volwassenen) van buiten naar binnen. Brengt rust. Als er veel emotie zit krijgt het zo even aandacht. Een mooi vervolg is een mandala inkleuren met 1 kleur in donkere en lichtere tinten (1 potlood of 3 in dezelfde kleur). Wat doet die ene kleur jou?

6. Ademhaling van Arjuna:opent de borst en maakt alert. Deze oefening doe je staand. De handen kruisen voor de buik. Op de inademing gaan de armen en handen voor de borst langs omhoog richting plafond. Op de uitademing gaan handen en armen uit elkaar en zijwaarts naar beneden.

7. de Krokodil: brengt emotie tot bedaren. Deze houding is voor iedereen goed, zeker in bed voor het inslapen. En wanneer kinderen moeite hebben met hun emoties is deze houding heel heilzaam. Zittend en staand zakt emotie niet zo makkelijk weg en met die spanning is het veel moeizamer voor het kind om rustig te worden. Door de krokodil te doen zakt de emotie sneller weg. Laat ze even in de krokodil liggen, daarna kan er weer gepraat worden.

Ga op de grond liggen, plat op de buik, met je benen wijd gespreid, en je voorhoofd rust op de armen, zodat de neus niet op de grond drukt. Laat de buik wegzakken in de grond. Adem rustig door. Voel de zwaartekracht. Laat uit je hoofd alle gedachten wegzinken. - Laat alle emoties via je buik de grond in stromen. - Geniet van de leegte.

krokodil yoga houding

8. Vierkant ademhaling, brengt concentratie en rust in het hoofd.

    Elke leerling krijgt een vierkant velletje papier met langs alle vier de randen 3 stippen,

  • volg met de ogen en de adem de rand van het vel, van links onder naar omhoog, tel de 4 stippen in je hoofd adem ondertussen in.
  • volg met de ogen de stippen van linksboven naar rechtsboven, adem niet.
  • volg met de ogen de stippen van rechtsboven naar beneden, adem ondertussen uit
  • volg met de ogen de stippen van rechts onder naar links onder, adem niet.


9. Ademhaling in het hart:

  • Ga met je aandacht naar je hart, je mag er je hand op leggen.
  • Adem rustig in en uit. Herinner een mooi en fijn moment, door eraan te denken voel je de positieve gevoelens in je lichaam. Hoe is dat?
  • Blijf rustig in en uitademen met je aandacht bij je hart en het mooie gevoel.

Brengt hart coherentie.